De Invloed Van Seks Op Krachttraining

Laatste update: 23 april 2017

stelletje-sexSeks voor meer spieren: ja of nee?

Is seks nu bevorderlijk voor de opbouw van meer spieren?

Of juist niet? Veel wedstrijdsporters onthouden zich 7 dagen voor de wedstrijd van seks.

Waarom is dat? Veel fanatieke sporters lopen met soortgelijke vragen. Daarom hebben we in dit artikel een aantal tips en feiten voor je op een rij gezet.

Seks kan namelijk zeker een positieve invloed hebben op spieropbouw, maar een groot deel van het effect zit tussen de oren.

Gezonde spanning versus ontspanning

Na een orgasme komen zowel bij mannen als vrouwen een aantal stofjes vrij in de hersenen die zorgen voor een gelukkig gevoel. Onder andere het gelukshormoon dopamine in het knuffelhormoon oxytocine.

Dit zorgt eventjes voor een euforisch gevoel, dat al snel plaatsmaakt voor ontspanning.

En dan rijst gelijk de vraag… is ontspanning voor een zware krachttraining handig? Wil je niet liever een gezonde dosis opwinding en spanning om je bij de les te houden?

Of is het juist de rust en ontspanning die je als sporter goed kunt gebruiken? Bijvoorbeeld voor diepere concentratie en focus op je trainingsdoelen.

Prestatiebevorderend

Dat seks belangrijk en goed is voor onze geestelijke gezondheid, wist de bekende psychotherapeut Sigmund Freud al. Naar de invloed van seks op de lichamelijke gezondheid wordt pas de laatste jaren meer onderzoek gedaan.

En daaruit blijkt dat een gezond seksleven inderdaad kan bijdragen aan de opbouw van spieren en een gezond lichaam.

Seks zorgt voor een aantal processen in het lichaam die invloed hebben op je krachttraining. Dat zijn twee erg belangrijke:

  1. Het verlagen van het stresshormoon cortisol. Door een te hoog cortisolniveau kunnen allerlei lichamelijke klachten ontstaan. Onder andere spierafbraak, slaapgebrek, overgewicht en hart- en vaatziekten. Allesbehalve bevorderlijk als je aan krachttraining doet. Het directe verband tussen seks, cortisolverlaging en krachttraining is echter (nog) niet wetenschappelijk bewezen.
  1. Het verhogen van het testosteronlevel. Testosteron verhoogt de aanmaak van spiereiwitten en daarmee je vetvrije lichaamsmassa.. Niet voor niets gebruiken sporters (al dan niet legaal) anabole steroïden, die zijn afgeleid van testosteron.

Hoe zit het precies met dat testosteron?

Testosteron heeft een aantal handige eigenschappen voor mensen die actief aan krachttraining doen. Zo heeft het hormoon invloed op de spiergroei en dus op de maximale kracht die je bereikt door training. Testosteron zorgt er ook voor dat spieren na afloop van een training eerder herstellen.

Krachttraining zorgt voor minuscule scheurtjes in de spieren, door proteïnesynthese worden de spiervezels weer gerepareerd. Testosteron versnelt dit proces en maakt de spieren klaar om weer aan het werk te gaan. Zonder testosteron wordt het steeds moeilijker om extra spiermassa aan te maken.

Trouwens… testosteron zorgt ook nog eens voor een beter uithoudingsvermogen. Dat komt onder andere doordat de aanmaak van rode bloedcellen wordt gestimuleerd. Het lichaam kan zo meer zuurstof opnemen en betere prestaties leveren.

Piek na een week

Als testosteron goed is voor spieropbouw, is het dus belangrijk om te kijken naar de daadwerkelijke cijfers. Wat zeggen onderzoeken? Dat wisselt. Een Chinese universiteit heeft eens achterhaald dat het testosterongehalte van mannen stijgt na een aantal dagen onthouding. Gemiddeld piekte het gehalte na precies een week, waar dus waarschijnlijk de reden vandaan komt dat (vecht)sporters zich 7 dagen voor een belangrijke wedstrijd onthouden van een orgasme.

Testosteron uit een potje

We noemden hierboven al even de anabole steroïden. Oftewel: testosteron uit een potje.

Sporters gebruiken deze middelen vanwege de effecten op de spieropbouw. Anabolen stimuleren de aanmaak van eiwit in de spieren, wat zorgt voor meer volume en meer kracht.

Daarnaast zijn kenners van mening dat de kunstmatige mannelijke hormonen ervoor zorgen dat er met meer ‘agressie’, gretigheid en intensiteit wordt getraind. Dit geldt overigens niet alleen voor mannen, maar ook voor vrouwen.

Seks en kracht

Er vanuit gaande dat er een verband is tussen seks en krachttraining, is het goed om hier slim mee om te gaan. Hou dus rekening met de volgende overwegingen:

  • Een orgasme voor een work-out zorgt voor diepe ontspanning, wat zowel positief als negatief kan zijn als je een zware prestatie moet leveren.
  • Een heftige vrijpartij kost heel wat energie. Misschien niet handig vlak voor je training.
  • Vijf dagen of meer onthouding zorgt voor een hoger testosterongehalte, wat kan helpen om de sportprestaties te verbeteren.
  • Een orgasme vermindert tijdelijk de agressie in het lichaam en kan daardoor de sportprestaties verslechteren
  • Een orgasme na afloop van een training kan ervoor zorgen dat spieren sneller herstellen.
  • Seks leidt vaak tot een goede nachtrust, wat positief kan uitpakken bij krachttraining. Bijvoorbeeld door minder cortisol in het lichaam.

Doe het veilig

Of seks echt invloed heeft op krachttraining is en blijft een lastige vraag. De meningen zijn ontzettend verdeeld. Zowel onder sporters als onderzoekers. Alles bij elkaar genomen lijkt de enige conclusie dus dat seks pal voor een zware inspanning niet handig is, maar dat sporters zelf moeten ondervinden wat voor hen werkt en wat niet. Het directe verband tussen seks en kracht? Dat zit tussen de oren.

Benieuwd of wij jou kunnen helpen om een betere versie van jezelf te worden? Bekijk dan onze producten door hier te klikken.