De 6 Fundamenten Van Voeding (Voor Vetverlies)

Prioriteiten stellen voor effectief vet verliezen

vet-verliezenAls jouw doel vetverlies is en tegelijk zo min mogelijk spiermassa te verliezen (of zelfs spiermassa op te bouwen) dan is het belangrijk dat jij je voeding op orde hebt. Zonder een correct voedingspatroon geen resultaat.

In onze haastige maatschappij is ons lichaam soms niet de eerste prioriteit. Toch willen we er maar al te graag goed uit zien. Om dit zo effectief en efficiënt mogelijk te doen is het belangrijk om prioriteit te stellen aan wat belangrijk is, en wat wellicht iets minder van onze aandacht verdient.

We leven in een maatschappij waarin er een overvloed is aan informatie. Informatie die ons vaak naar de verkeerde dingen leidt als het gaat om het krijgen van een mooier lichaam. Elke week verschijnt er wel een nieuw “revolutionair dieet” op de markt. Daarnaast zijn er tegenwoordig supplementen die je al een mooi lichaam geven als je er naar kijkt (ipv ervoor te werken).

We weten allemaal dat het onzin is. De aandacht moet liggen op de basis. Hier valt namelijk 95% van het resultaat te behalen. De overige 5% kunnen we besteden aan details die, als we de basis goed hebben, net dat kleine verschil kunnen maken.

Dat is ook de reden dat we dit artikel hebben geschreven. Om mensen duidelijk te maken waar de prioriteit dient te liggen. Welke essentiële fundamenten jou het resultaat gaan geven, en welke fundamenten we kunnen gebruiken om dit resultaat te versterken.

De 6 fundamenten van voeding (naar het principe van Eric Helms) staan hieronder aangegeven in de volgorde waarin jij ze prioriteit dient te geven, waarbij volharding de belangrijkste is, en supplementen de minst belangrijke.

6-fundamenten-van-voeding

1. Volharding

Het veranderen van je lichaam naar iets waar je trots op bent kost tijd. “Body recomposition”, zoals het in het Engels zo mooi heet, is een sport van de lange adem. Er zijn op korte termijn mooie resultaten te bereiken maar uiteindelijk gaat het erom dat jij je doel bereikt, en ook weet vast te houden.

Daarom is het belangrijk dat je iets doet wat je leuk vind en wat bij je past. Doe je dit namelijk niet dan is de kans dat je het vol gaat houden erg klein.

Het moet leefbaar zijn. Het moet in jouw leven passen. Of je nou een gezin hebt, een drukke baan, in ploegendienst werkt, of heel veel tijd over hebt. Het moet voor jou toepasbaar zijn. Volharding is het allerbelangrijkste fundament.

2. Energiebalans

Jouw doel is om je vetpercentage te verlagen en meer spierdefinitie te krijgen. Maar hoe doe je dit? De basis hiervoor is energiebalans. Energiebalans komt neer op de calorie-inname over een bepaalde periode, en hoe we dit kunnen manipuleren om gewicht (liefst vet) te verliezen.

Om vet te verliezen is het belangrijk dat we in een negatieve energiebalans zitten. Dit wil zeggen dat we dagelijks (of over langere periode) meer calorieën moeten verbranden dan we consumeren.

Factoren waarmee we energiebalans kunnen manipuleren zijn de calorieën die we middels voeding consumeren (minder eten en calorievrij drinken), calorieverbranding door middel van training, meer bewegen in het dagelijks leven, of een combinatie van alle drie. Energiebalans is na volharding het tweede belangrijkste fundament om jouw doel te bereiken.

Energiebalans zal naarmate het “dieet” vordert veranderen. Je lichaam is een slim mechanisme dat zich snel aanpast aan de omstandigheden waarin het verkeert. Daarom is het belangrijk om progressie te blijven meten en aan de hand daarvan eventuele aanpassingen te maken.

3. Macronutriënten

Macronutriënten, oftewel vetten, koolhydraten en eiwitten, zijn de grote bouwstoffen voor je lichaam. Ze zijn essentieel om in leven te kunnen blijven en normaal te kunnen functioneren.

Daarnaast hebben ze op het gebied van lichaamsverandering een hoop essentiële functies.

De juiste verdeling in macronutriënten is super belangrijk, zeker tijdens een negatieve energiebalans. Het kan het verschil maken tussen vet- of spierverlies. Het fundament macronutriënten is samen met volharding en energiebalans super belangrijk voor het behalen van een goed resultaat.

4. Micronutriënten

Micronutriënten zijn onze kleine bouwstoffen. Maar dat maakt ze niet minder belangrijk. Micronutriënten bestaan uit vitamines, mineralen en sporenelementen. Ze vormen het derde fundament. Micronutriënten horen nog steeds bij de essentiële onderdelen voor lichaamsverandering, en voor de gezondheid.

Zonder deze kleine bouwstoffen kan je gezondheid na verloop van tijd aardig in de problemen komen. Veel mensen hebben (zonder dat ze het weten) een tekort aan deze kleine bouwstoffen. Zeker tijdens het cutten (het verlagen van je vetpercentage om meer spierdefinitie te krijgen) is het belangrijk om deze tekorten te voorkomen.

5. Maaltijdtiming en –frequentie

Nu komen we aan bij de details. Waar volharding, energiebalans, macronutriënten en micronutriënten essentiële fundamenten zijn, is maaltijdtiming en –frequentie een stuk minder belangrijk voor het resultaat. Dat wil echter niet zeggen dat het geen voordelen kan bieden om bepaalde principes op dit gebied te hanteren.

Zeker voor fanatieke sporters kan het van belang zijn om dit fundament goed op orde te hebben. Denk bij maaltijdtiming vooral aan “wanneer eet ik wat”. Bij maaltijdfrequentie gaat het meer om de hoeveelheid maaltijden die je op een dag eet. Beiden kunnen belangrijk zijn om je resultaat te optimaliseren. Dit fundament doet er echter niet toe als jij de basis fundamenten van stap 1 t/m 4 niet goed hebt.

6. Supplementen

Het laatste fundament, en meteen ook de minst belangrijke. Ik erger me soms aan de informatie die verkrijgbaar is online. Je wordt namelijk dood geadverteerd met informatie over supplementen. Supplementen zijn, zoals de naam het al zegt, een supplement. Het hoort een toevoeging te zijn op iets wat al heel goed is. Het is absoluut geen vervanging voor een goed voedingspatroon.

Supplementen gaan je geen resultaat brengen als jij stap 1 t/m 4 van de fundamenten niet goed op orde hebt.

Dat gezegd hebbende is het niet zo dat supplementen slecht zijn. Ze kunnen dienen voor gemak of prestatie verhogend zijn. Daarom is het belangrijk om aan te geven dat het gebruik van supplementen zeker kan helpen, mits je de belangrijke fundamenten op orde hebt.

Onthoud dat als we over supplementen praten dat we het hebben over minieme verschillen, details dus. Laat je dus niet in de luren leggen door domweg supplementen aan te schaffen omdat iemand tegen je heeft gezegd dat dit je resultaat gaat brengen. Dan ben je namelijk je tijd en geld aan het verspillen.

Conclusie

Wil jij vet verbranden en meer spierdefinitie? Zorg er dan voor dat je dit op een effectieve en efficiënte manier doet. De 6 fundamenten zijn daarbij ontzettend belangrijk maar die heel veel mensen niet goed doen.

Het is de basis die jij goed moet hebben om resultaat te behalen, met name fundament 1 t/m 4. Alles wat daarna komt zijn details. Stel prioriteit aan wat je doet. En zorg er dus voor dat je zaken in de juiste volgorde toepast. Dit scheelt je een hoop geld, tijd en frustratie.

Interesse om met ons samen te werken? Klik dan hieronder op één van de links en bekijk ons Droog Trainen Protocol.

Het DTP is een programma geschreven voor gemotiveerde mannen en vrouwen die bereid zijn om een lichamelijke (en mentale) verandering door te maken.