Buikvet Verliezen Lastig? 5 Essentiële Tips Om Effectief Jouw Hardnekkige Buikvet Te “Verbranden”.

buikvet-verbranden-tot-een-sixpack

Buikvet is berucht. Buikvet verliezen is lastig. Vraag een willekeurige sportschoolbezoeker waar hij of zij het liefst nog wat vet kwijt zou raken, en het antwoord is bijna altijd hetzelfde: de buik!

Buikvet is inderdaad één van de hardnekkigste soorten vet in je lichaam, en gaat vaak als laatste weg (Buikvet is samen met enkele andere bekende probleemgebieden zoals benen, onderrug en heupen vaak het lastigste).

Maar hoe kom je dan van dat hardnekkige buikvet af?

Veel mensen doen van alles om plaatselijk vet te verbranden om van hun buikvet af te komen. Oneindig crunches doen, je buik elektrocuteren of bepaalde voedingsproducten eten, is niet de manier om een platte buik of zelfs een sixpack te krijgen.

Het is verspilde moeite, want onderzoek laat zien dat plaatselijk vet verliezen helemaal niet mogelijk is. Je zal dus andere methodieken moeten gebruiken om dat hardnekkige buikvet te verliezen.

Tip! Wil jij effectief buikvet verliezen? Verlaag dan in het geheel je vetpercentage naar een punt waarbij je ook je buikvet kwijt raakt.

Heb je daar hulp bij nodig? Check dan ons succesvolle vetverlies programma: het Droog Trainen Protocol.

Klik hier voor meer informatie over het Droog Trainen Protocol voor mannen

Klik hier voor meer informatie over het Droog Trainen Protocol voor vrouwen

In dit artikel bespreken we waarom buikvet zo hardnekkig is. Daarnaast leggen we uit waarom er geen magische oefeningen, apparaatjes of voeding bestaat die jouw buikvet laat verdwijnen.

Gelukkig geven we ook 5 tips die jij kan gebruiken om WEL van jouw buikvet af te komen.

Waarom is hardnekkig buikvet zo lastig te “verbranden”?

Buikvet heeft niet voor niets zo’n slechte reputatie. Het is namelijk wel degelijk moeilijker te verwijderen dan bijvoorbeeld het vet op je armen, benen of borst! Maar wat is daar nu de oorzaak van?

Je hoort online de wildste theorieën rondgaan: van een slechte hormoonbalans tot verkeerde suikers.

Maar zelfs als je hormonen perfect functioneren en je suikervrij eet, kun je nog last hebben van buikvet. Dat komt, in het kort, doordat de vetcellen in je buik minder receptoren bevatten die lipolyse (het vrij laten van vetten in je bloedbaan) makkelijk maken.

Om vet te verbranden,  moeten je vetcellen ‘getriggerd’ worden door zogenoemde catecholamines, die ervoor zorgen dat de vetcellen hun vet vrij laten in je bloed voor transport en eventueel oxidatie (gebruiken als energie).

Het probleem? Buikvet zijn minder gevoelig voor deze catecholamines doordat de vetcellen in de buik minder beta receptoren. Alpha receptoren in vetcellen werken lipolyse tegen. Beta receptoren triggeren lipolyse juist.

De vetcellen in je buik staan hun energie dus niet zomaar af, omdat ze minder beta receptoren hebben om zich aan te hecten. En dat maakt lipolyse dus moeilijker.

Kan je plaatselijk vet verliezen?

Om dit “op te lossen” raden veel bronnen online je aan om je speciaal op het buikvet te ‘focussen’. Lekker veel crunches en sit-ups doen, is het advies. Klinkt misschien logisch maar het heeft één groot nadeel – het werkt niet.

plaatselijk-vet-verliezen-onmogelijk
Wetenschap toont aan dat plaatselijk vet verliezen is niet mogelijk is

Het idee van deze methode is dat je plaatselijk vet kan verbranden. Omdat je buikspieren meer energie nodig hebben, moeten de vetcellen bij je buik meer energie afstaan. Daarnaast zou er door meer doorbloeding in de buik meer vet vrij komen.

Het probleem is dat wetenschappelijk onderzoek uitwijst dat plaatselijk vet verbranden niet mogelijk is (ook handig om te weten als je van je cellulitis af wilt).

Als je lichaam meer energie nodig heeft dan het uit voeding binnen krijgt, worden je vetreserves aangesproken. Vetcellen door je hele lichaam laten hun vetzuren los in het bloed, en die vetzuren worden geoxideerd voor energie.

Hoeveel vet je op verschillende plekken verbrandt is van heel veel factoren afhankelijk. Het soort vetcellen, bijvoorbeeld, maar ook je genen.

 Iedereen is anders, en dus verdwijnt lichaamsvet dus ook bij iedereen op een unieke manier (voor jou als persoon). Daarom zit er ook verschil in waar verschillende mensen als eerste of laatste “droog worden”, waarbij de buik over het algemeen bij de meeste mensen als laatste gaat.

Buikvet afvallen door het doen van bepaalden oefeningen, mogelijk of niet?

Oefeningen doen om buikvet te verbranden heeft geen zin. Dat dagelijkse buikspierkwartiertje levert namelijk geen superslank wasbordje op! Buikspieroefeningen zijn nuttig om meer buikspieren te kweken, maar niet om het vet eromheen kwijt te raken.

ronaldo-buikvet-verliezen

Hetzelfde geldt voor allerlei fancy fitness apparaten die beweren dat je er buikvet mee kunt verbranden (bijvoorbeeld met zo’n Ronaldo apparaatje).

Zodra een sportapparaat of tool gepromoot wordt om plaatselijk vet te verbranden, kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het geldverspilling is.

Buikvet kwijtraken door “magische” voedingsmiddelen

En hoe zit het dan met andere manieren die vaak gepromoot worden om van buikvet af te komen?

Zo zie je vaak hele lijsten met superfoods en supplementen die automatisch voor een slanke buik zouden zorgen. Waarheid of mythe?

voeding-om-vet-te-verliezen-rondom-de-buikstreek-bestaat-niet
Er bestaat helaas geen “magische” voeding die jouw buikvet laat verdwijnen

Helaas zijn ook dat soort “magische” voedingsmiddelen eigenlijk altijd onzin. Of je vet opslaat of verbrandt, hangt af van de totale hoeveelheid calorieën die je binnen krijgt en verbruikt.

Eet minder calorieën dan je verbruikt, en je zal massa verliezen. Eet meer calorieën dan je verbruikt, en je zal massa aankomen. Of je nou koolhydraatarm dieet, intermittent fasting, ketogeen dieet of een andere dieet methode volgt, maakt niet uit. En dus ook de voeding die je eet niet.

Er zijn weliswaar voedingsmiddelen die je stofwisseling kunnen versnellen – zoals hete pepers – maar dan gaat het om een miniem verschil van een paar calorieën. Daar ga je dus geen hardnekkig buikvet mee kwijtraken!

5 Tips om wel buikvet te verliezen

Oké, dus met magische buikspieroefeningen ga je geen buikvet verliezen. Elektrocuteren heeft geen zin. En met poedertjes en superfoods kom je er ook niet. Dus hoe kom je dan van hardnekkig buikvet af?

Geen zorgen, het is echt mogelijk om buikvet kwijt te raken! We geven je de vijf basis tips om tóch aan die strakke abs te komen.

Tip #1. Focus op een calorietekort (en verlaag je totale vetpercentage)

Je kunt je buikvet niet plaatselijk verbranden. En door de ongevoeligheid van de vetcellen haalt je lichaam ook niet zo snel energie uit je buikvet. Maar dat wil niet zeggen dat je lichaam nóóit buikvet verbrandt; het is alleen niet de eerste keuze.

Als je het vet op je buik weg wilt hebben, zul je je totale vetpercentage over je hele lichaam zo ver moeten verlagen dat je uiteindelijk óók je buikvet eraan gaat. Dat moment komt namelijk wel, het komt alleen pas bij een relatief laag vetpercentage. Kwestie van volhouden dus!

En hoe krijg je je vetpercentage laag genoeg? Juist! Een calorietekort! Als je stelselmatig minder eet dan je verbruikt, dan gaat je lichaam je vetreserves aanspreken voor energie die het uit voeding tekort komt. Doe dit lang genoeg en je vetpercentage zal langzaam verdwijnen.

Tip #2. Pas je voedingspatroon aan

Om effectief vet te verliezen is het belangrijk dat je de juiste dingen doet. Een calorietekort is vereist. Zonder calorietekort GEEN vetverlies. Zorg er dan vooral voor dat je voldoende proteïne eet (zeer nuttig voor tip #3).

Eem calorietekort is niet altijd leuk. Je mag tenslotte minder eten dan je eigenlijk moet hebben. Om dit proces zo aangenaam mogelijk te maken zijn er een aantal dingen die je kan doen:

  • Eet 80% van de tijd voedzaam en gezond (de overige 20% mag minder voedzaam zijn)
  • Eet voldoende proteïne (is tevens ook erg verzadigend)
  • Focus je zoveel mogelijk op onbewerkte producten (vlees, vis, groenten, fruit, noten en zaden, etc)
  • Eet voeding die zeer verzadigend is (waardoor je langer vol zit en minder honger hebt). Denk aan vezelrijke groenten, proteïne, gezonde vetten, etc.

Tip #3. Focus op krachttraining (en kap met oneindig veel buikspieroefeningen doen)

Naast minder eten kun je ook een calorietekort creëren door meer calorieën te verbruiken. Veel mensen denken daarbij aan cardio, maar juist krachttraining kan heel effectief zijn om calorieën te verbranden! Spierweefsel verbruikt namelijk in rust een stuk meer energie dan vetweefsel.

Het is daarbij belangrijk dat je je niet beperkt tot buikspieroefeningen. Je buikspieren zijn namelijk relatief klein, en verbranden dus relatief weinig calorieën. Grote spiergroepen zoals je benen, rug en borst / schouders werpen een stuk sneller vruchten af, dus zorg dat je trainingsschema hoofdzakelijk uit compound oefeningen bestaat.

Tip #4. Doe cardio waar nodig en beweeg meer in het dagelijks leven

Wil je toch nog wat extra calorieën verbranden? Dan is cardio natuurlijk ook een optie. Wel is het verstandig om niet te lang te trainen. Cardiotraining is niet erg effectief om vet te verbranden. Het is een zeer slechte tijdinvestering.

Met een half uur op de loopband verbruik je met een beetje geluk 300-500 calorieën. Eet een paar snacks en je calorietekort is weer vergaan (een Snickers is bijvoorbeeld al 250 kcal).

Focus je voor vetverlies dus niet hoofdzakelijk op cardio. Teveel cardio zal daarnaast ook je inspanning voor krachttraining tegenwerken. Deze twee versterken elkaar namelijk niet echt.

Een goede optie is om HIIT, High Intensity Interval Training, te doen. Daarbij wissel je korte inspanningen af met minder intensieve pauzes. Doordat je steeds kort maximale inspanning kunt leveren, behaal je met weinig tijd al heel snel resultaat!

Meer bewegen in het dagelijks leven is naast het aanpassen van je voedingspatroon één van de meest effectieve manieren om meer calorieën te verbranden.

Zorg er dus voor dat je actief blijft gedurende de dag. Pak de fiets in plaats van de auto, neem de trap in plaats van de lift. Ga ontspannen wandelen in het bos. Al deze kleine beetjes helpen op het grote geheel.

Tip #5. Wees geduldig

Een laatste tip: gun jezelf de tijd! Natuurlijk wil je liever gisteren dan morgen die strakke buik kunnen showen, maar helaas werkt je lichaam nu eenmaal niet zo snel. Vet verliezen is nu eenmaal een langzaam proces (richt je op ongeveer 0,5kg/week gewichtsverlies).

Vaak geldt dat je dat hardnekkige buikvet over de loop van jaren hebt opgebouwd. Dan is het logisch dat je het niet van de ene op de andere dag weer kwijt bent.

Dus bereid je voor op meerdere weken tot maanden (afhankelijk van hoeveel vet je kwijt moet). Maak qua voeding en training een goed plan, en ga ervoor! De buik van je dromen heb je waarschijnlijk niet van de één op de andere dag, maar als je serieus aan de slag gaat (en de juiste dingen doet), dan kan je er over 3 maanden heel anders uit zien.

De beste manier om buikvet weg te krijgen

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is buikvet vrij hardnekkig, mede door bepaalde receptoren die er in probleemgebieden zoals de buik zitten.

Buikvet verliezen zal uiteindelijk gebeuren als jij over je hele lichaam je vetpercentage verlaagt. Dit doe je door stelselmatig voor langere tijd, op een voor jou zo prettig mogelijke manier, in een calorietekort te blijven (tot je je doel bereikt hebt).

Dat vergt wat doorzettingsvermogen. Daarom is “op een voor jou zo prettige manier” ook zo belangrijk.

Je zal de juiste dingen moeten doen, consistent moeten zijn, en geduld moeten hebben.

De combinatie voeding, krachttraining en cardio/bewegen is eigenlijk de beste manier om je lichaam te laten veranderen. Meer spiermassa, minder vet, en een betere gezondheid zal het resultaat zijn.

Buikvet verwijderen is lastig, maar dat maakt het niet onmogelijk. Als jij de juiste dingen doet dan kan je binnen 2 tot 6 maanden super mooie resultaten bereiken.

Tip! Heb je daar hulp bij nodig? Kijk dan eens naar ons succesvolle programma voor vetverlies (met behoud van spiermassa).

Klik hier voor meer informatie over het Droog Trainen Protocol voor mannen

Klik hier voor meer informatie over het Droog Trainen Protocol voor vrouwen

Meest Gelezen Berichten
No related posts for this content