IIFYM – If It Fits Your Macro’s

Update: 19 maart 2017

IIFYM: jouw doelen, jouw voeding

IIFYM-dieetIf It Fits Your Macro’s: heb je het al voorbij horen komen? IIFYM is een hype die nu al een tijdje door sportend en afslankend Nederland waart. Het principe: je berekent hoeveel calorieën jouw lichaam per dag verbrandt en verdeelt die onder in drie macronutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten. Vervolgens bepaal je zelf met welke voeding je deze calorieën tot je neemt. Zin in een hamburger na een zware work-out? Geen probleem… if it fits your macro’s. Lees in dit artikel van Droog Trainen Academie of je met het IIFYM dieet inderdaad kunt eten wat je wilt.

Hoe werkt IIFYM precies?

IIFYM lijkt sterk op een voedingsplan waarbij je jouw macro’s: eiwit, vet en koolhydraten zorgvuldig afstemt. Ga je volgens dit principe eten? Dan moet je eerst berekenen hoeveel energie je lichaam verbruikt in rust: je Basic Metabolic Rate (BMR). Vervolgens kijk je naar je werkelijke energieverbruik per dag. Op die manier bereken je  hoeveel kcal je per dag kunt innemen, zonder aan te komen of af te vallen. Download nadat je het artikel gelezen hebt onze gratis droog trainen gids om jouw berekening te maken.

Ben je een man? Download dan ons gratis e-book door je hieronder in te schrijven!

fitness
ebook-leadmagnet-dtp

Ben je een vrouw? Download dan ons gratis e-book door je hieronder in te schrijven!

ebook-leadmagnet-dtp

Heb je eenmaal berekend hoeveel kcal je per dag mag binnenkrijgen om af te vallen of in spiermassa aan te komen, dan verdeel je de voeding onder in de drie macronutriënten: eiwitten, vetten en koolhydraten. Bijvoorbeeld 20% vet, 40% koolhydraten, etcetera.

Eten wat je wilt met IIFYM?

Het idee achter het IIFYM dieet is dat je zelf kunt bepalen hoe je de drie macro’s binnenkrijgt. Aanhangers stellen dat je alles mag eten wat je maar wilt. Zolang het je macro-ratio maar niet overschrijdt.

Stel: je moet op een dag een bepaald aantal calorieën aan vet tot je nemen en een bepaald aantal calorieën aan eiwitten. Dan kun je zelf bepalen of je gaat voor een stuk vette vis of avocado, of dat je liever een hamburger eet. En het maakt ook niet uit of je aan je 40% eiwitten komt door zes bakken Griekse yoghurt leeg te lepelen, of dat je noten, zaden en peulvruchten kiest.

Flexibel diëten

Precies bij die keuzevrijheid ligt de oorsprong van de hype: een voedingsschema is voor veel mensen makkelijker vol te houden als ze nog steeds de dingen kunnen eten die ze lekker vinden. Als ze zelf een keuze hebben. Het is ook een aantrekkelijk idee om zo nu en dan dat gebakje of stuk chocola te kunnen eten. Om op feestjes niet iedere keer nee te hoeven zeggen.

Mensen die IIFYM op een gezonde manier gebruiken, geven vaak de voorkeur aan de term flexibel diëten. IIFYM geeft veel vrijheid en legt qua voeding weinig beperkingen op. Het kan dus een simpele, flexibele en relatief makkelijke manier van ‘diëten’ zijn, die lang vol te houden is.

Maar… er is ook een maar. Niet iedereen gebruikt IIFYM gezond. Technisch gezien kun je misschien afvallen door iedere dag een hamburger en een paar chipjes te eten. Alleen je lichaam heeft ook vitamines, mineralen en vezels nodig. Zonder gebalanceerde voedingsstoffen voel je je binnen no time ongezond. En krachttraining is ook niet meer mogelijk. Zonder gezonde voeding bouwt het lichaam geen spieren meer op, maar breekt die juist af.

IIFYM werkt dus alleen door je dagen te vullen met gezonde voeding, met af en toe een kleine beloning om jezelf gemotiveerd te houden. If it fits your macro’s natuurlijk.

Voordelen IIFYM

Werken aan een slanker lichaam is niet makkelijk. Je moet tijd en moeite stoppen in een gezond trainings- en voedingsschema en bereid zijn om daar dingen voor te laten. Ook op sociale aangelegenheden met vrienden of familie. Met IIFYM is dat niet (of in mindere mate) nodig. En dat maakt het voedingsplan voor veel mensen makkelijker vol te houden.

De voordelen op een rij:

  • Veel keuzevrijheid
  • Een ‘sociaal’ voedingsplan
  • Makkelijk vol te houden
  • Afvallen terwijl je eet wat je lekker vindt
  • Bij gezond gebruik goed te combineren met krachttraining

Nadelen IIFYM

Het voordeel van IIFYM is tegelijkertijd ook het nadeel. Het voedingsschema wordt namelijk snel gekozen door mensen die wél willen afvallen, maar niet de wilskracht hebben om er volledig voor te gaan. Kortom: mensen die wel van een strak en slank lichaam dromen, maar hun patat en pizza liever niet inruilen voor een avondje sportschool.

De nadelen op een rij:

  • Teveel keuzevrijheid
  • Makkelijk te misbruiken
  • Snel tekort aan gezonde voedingsstoffen
  • Minder gezond lichaam
  • Minder spieropbouw door krachttraining bij verkeerd gebruik

Doe het gezond

Net als bij ieder verantwoord voedingsschema is met IIFYM weinig mis. Zolang gezonde, gevarieerde voeding maar op de eerste plaats staat en bijdraagt aan je (trainings)doelen. Bij gezond gebruik van het IIFYM dieet heb je de vrijheid om je berekende macro’s aan te vullen met (een klein deel) minder verantwoorde voeding. Zo kun je op een ontspannen manier werken aan een getraind lichaam en toch genieten van je favoriete eten.

Wil je aan de slag met IIFYM, maar weet je niet precies hoeveel proteïne, vetten en koolhydraten er in bepaalde gerechten zitten? Gebruik dan ons Proteïnerijke Recepten Pakket. In totaal 5 e-books met 155 makkelijke en gezonde recepten die je gaan helpen spiermassa op te bouwen en vet te verbranden. 

Ik wil meer informatie!