16 Slimme Redenen Waarom Alle Mannen en Vrouwen Aan Krachttraining Zou Moeten Doen

arnold-schwarzenegger-krachttraining

Krachttraining. Wie kent het niet? Je hebt er allemaal weleens van gehoord. Misschien ga je zelf al regelmatig naar de sportschool.

Er zijn redenen genoeg te verzinnen waarom een regelmatig bezoek aan de gym om wat gewicht te verplaatsen een goed idee is. Toch zijn er nog teveel mensen die het krachthonk in de sportschool vermijden. Zonde, want krachttraining heeft vele voordelen.

Veel mensen leggen hun hoop in de handen van eindeloze cardio sessies om hun gezondheid en uiterlijk te verbeteren. Eén van de meest gehoorde redenen om niet met gewichten aan de slag te gaan is dat hij of zij niet op de Hulk wil lijken.

Hoewel cardio zeker een plaats heeft in een gebalanceerd trainingsplan is er een betere optie die vele voordelen biedt: Krachttraining. Daarbij hoef je niet direct bang te zijn dat je op de Hulk gaat lijken. Krachttraining biedt vele voordelen. Eruit zien als een groene gigant is er niet één van.

Wanneer jij nu niet aan krachttraining doet dan is dit artikel zeer interessant voor jou om te lezen. Maar ook als je al langer aan krachttraining doet, en eigenlijk niet precies weet wat alle voordelen van krachttraining zijn, dan is dit artikel voor jou.

In dit artikel vind je, in willekeurige volgorde, 16 slimme redenen waarom wij vinden dat iedere man of vrouw aan krachttraining zou moeten doen.

Tip! Wil jij vet verliezen, spiermassa opbouwen, of effectief trainen in de sportschool met een goed trainingsplan?

Klik dan op deze link voor meer informatie over onze programma’s

1. Door krachttraining leef je langer (wat best een goede reden is)

Sporten en bewegen in het dagelijks leven heeft vele voordelen. Krachttraining heeft echter nog een groter voordeel. Je leeft er langer door. Laten we dat uitleggen.

Wanneer we ouder worden verliezen we onze spiermassa. We noemen dit natuurlijke verschijnsel Sarcopenia.

Nu is er iets grappigs aan spiermassa. Hoe ouder we worden, en hoe meer spiermassa we behouden, hoe minder groot de kans dat we vervroegd dood gaan. Dit ontdekte onderzoekers van de Amerikaanse Universiteit UCLA in 2014, en publiceerde dit hier.

dokter-ucla-behouden-spiermassa

Studie co-auteur Arun Karlamangla, M.D. zegt hierover. “”Thus, rather than worrying about weight or body mass index, we should be trying to maximize and maintain muscle mass.”.

Wat niets meer of minder wil zeggen dan dat we minder op gewicht en BMI moeten focussen en meer op het opbouwen en behouden van spiermassa, zeker als we ouder worden.

En wat is nou een betere manier om spiermassa op te bouwen dan aan de ijzers hangen?

2. Je slaapt beter

Voldoende slapen is belangrijk. Kwalitatief goed slapen net zo. Voor de meeste mensen betekent dit 7 tot 9 uur kwalitatieve goede uren slaap per nacht.

Wat blijkt..? Actieve mensen slapen beter. Reden is dat ze gedurende de dag zo actief zijn, dat ze ’s nachts beter rusten tijdens hun slaap. Krachttraining is daarop geen uitzondering, wellicht is het zelfs een krachtig middel om beter te slapen.

Dit onderzoek toonde aan dat oudere mannen ’s nachts minder vaak wakker werden tijdens hun nachtrust nadat ze krachttraining hadden gedaan.

Dit onderzoek toonde aan dat slaapkwaliteit aanzienlijk verbeterde (met 38%) nadat de deelnemers een 3 maal per week aan krachttraining deden.

3. Je voelt je beter

Er zijn vele factoren die beïnvloeden hoe jij je voelt. Denk aan de relaties die je hebt, je werk, geld, en andere zaken. Veel van jouw gevoelens zullen echter ook komen uit jouw zelfwaarde.

Hoe goed jij je voelt over jezelf, beïnvloedt jouw leven. Daarom is het belangrijk om dingen te doen waar je je beter door voelt. Krachttraining is één van die dingen.

Krachttraining helpt je namelijk niet alleen fysiek. Het kan je ook mentaal helpen om je een stuk beter te voelen.

Meer zelfvertrouwen. Een gelukkig gevoel door stofjes als dopamine, endorfine, en serotonine. Zelfs het verminderen van angst en depressie. Het zijn allemaal voordelen die krachttraining met zich mee kunnen brengen.

4. Je bouwt spiermassa op (de reden waarom vrouwen aan krachttraining moeten doen)

Spiermassa is de basis voor een mooi gevormd lichaam. Veel mensen die weigeren om naar de sportschool te gaan doen dit omdat ze denken dat ze direct op de Hulk gaan lijken. Niets is minder waar.

trainen-met-gewichten

Spiermassa opbouwen kost tijd. Professionele bodybuilders hebben hun lichaam verkregen door jaren van hard werken, saai eten, en in veel gevallen ook door anabolen. Je wordt dus niet zomaar de Hulk.

Toch is spiermassa opbouwen voor iedereen aan te raden. Wanneer jij mooiere vormen in je lichaam wilt, bijvoorbeeld mooie ronde billen of grote borstspieren, dan is krachttraining de enige methode om dit te krijgen.

Daarom raden wij zowel mannen als vrouwen aan om krachttraining wanneer zij nu niet het lichaam hebben waar ze trots op zijn. Met krachttraining bouw je spiermassa op, en spiermassa is de fundering voor een strak en gespierd lichaam.

5. Je verbruikt meer energie (wat helpt bij afvallen)

Bij alle bewegingen die je maakt gebruik je je spieren. Vet heeft in dat opzicht geen functie, en dat maakt vetmassa dus niet erg functioneel. Het is dus een goed idee om zoveel mogelijk vetmassa om te ruilen voor spiermassa (droog trainen).

Hoe meer spiermassa, hoe hoger je energieverbruik. Zelfs wanneer je niets doet dan verbruiken je spieren meer energie (calorieën) dan vetmassa. Meer spiermassa zorgt simpelweg voor een hogere Basal Metabolic Rate (BMR).

Het opbouwen van spiermassa kan verhoogt je metabolisme, en dus kan het helpen om af te vallen (vetpercentage verlagen).

6. Krachttraining helpt om mentaal sterker te worden

Hoewel dit onderwerp niet vaak besproken wordt, helpt krachttraining ook zeker om mentaal sterk te worden.

In tegenstelling tot wat veel fitness websites en “guru’s” je vertellen is krachttraining gewoon zware sport. Tenminste, als je het op de juiste manier doet. Dit helpt je om mentaal sterker te worden.

Wanneer jij jezelf in de sportschool (op een verstandige manier dus niet altijd trainen tot falen) telkens weer tot het randje pusht, bouw je mentale weerbaarheid op. Je leert om niet snel op te geven, ook niet als het zwaar wordt.

Ik kan je vertellen dat een set squats tot 1 rep van falen (echt 1 rep van falen) doorgaan niet echt prettig voelt. En toch geeft het een euforisch gevoel als je die bar weer omhoog krijgt en terug in dat rek legt.

Maar niet alleen in de sportschool wordt je mentaal sterker, ook buiten de gym. Jezelf telkens weer pushen tot het gaatje, en daarna de volgende keer met spierpijn weer naar de gym gaan, om jezelf weer te pijnigen, vergt mentaal dat je stevig in je schoenen staat. En dat je een doorbijter bent.

Krachttraining is dus niet voor de mentaal “zwakken”. En consistent trainen in de gym geeft aan dat jij over mentale kracht beschikt.

7. Je wordt fysiek sterker

Er zijn vele verschillende soorten workouts die je kan doen om je fitness te verbeteren. Maar als je sterker wilt worden dan is het verplaatsen van gewichten één van de meeste effectieve methodes.

Door krachttraining bouw je namelijk niet alleen spiermassa op, je bouwt ook kracht op. En kracht is wat je op de been houdt, zowel nu als later wanneer je ouder wordt. De basis voor later leg je nu. Dus starten met krachttraining is voor niemand een slecht idee.

Het voelt heerlijk als je bezig bent in de gym en je voelt dat je telkens progressie maakt en sterker wordt. Sterker worden is echter niet alleen handig in de sportschool, het maakt alles in het dagelijks leven makkelijker. Denk aan boodschappen doen, tuinieren, spelen met je kinderen, het huishouden, etc.

8. Krachttraining versterkt je botten

Trainen met gewichten versterkt je botdichtheid, waardoor de kans op botbreuken verkleint, met name bij oudere mensen.

Dus waarom zou je wachten tot het zover is? Start nu direct met trainen en versterk je botten.

9. Je vermindert kans op blessures

Het mooie van krachttraining is dat het alles in je lichaam versterkt, niet alleen je spieren en botten. Je lichaam bestaat uit ontzettend veel weefsels. Denk aan pezen, ligamenten, kapsels. Deze zorgen ervoor dat jij soepel kan bewegen.

Door krachttraining te doen versterk je dus niet alleen je spieren en botten, maar ook alle belangrijke weefsels daar omheen. Dit verkleint de kans op blessures.

Krachttraining kan je daarom gebruiken ter voorkoming van blessures, maar ook als je een blessure hebt is krachttraining een goede manier om zwakke plekken weer sterker te maken, of weefsels daar omheen te versterken om de zwakkere plek te ontlasten.

10. Je kan krachttraining en een trainingsschema gebruiken om progressie meten (en dus meer progressie maken)

Krachttraining is een geweldige manier om je lichaam te blijven prikkelen. Waar het bij de meeste cardio trainingsvormen erg lastig is om meetbaar te maken hoeveel progressie je maakt, is dit bij krachttraining een stuk simpeler.

Het progressive overload principe is niets anders dan voldoende doen om progressie te maken, en je lichaam iedere keer weer iets meer uitdagen om progressie te blijven maken. Dit kan perfect met een goed trainingsschema wat gebaseerd is op progressief trainen.

Daarnaast is het erg leuk om het resultaat van je harde werken te zien. Je houdt bij wat je doet, met name op je grote compound oefeningen zoals squats, deadlifts, presses en rows, en je ziet jezelf iedere keer weer beter worden.

Eerlijk gezegd geeft het een heerlijk gevoel als je in de gym telkens sterker wordt, en je er in de spiegel ook nog eens steeds beter uit ziet.

11. Je kan krachttraining oefeningen doen die je leuk vindt

Wie zegt dat krachttraining saai heeft nog nooit een voet in een sportschool gezet. Bij krachttraining is er zo ontzettend oefening variatie dat het nooit saai hoeft te zijn.

Voor alle spiergroepen zijn tientallen krachttraining oefeningen die je kan doen, en die oefeningen zijn ook nog eens vele variaties van. Denk aan andere hoeken, kabels, dumbbells, barbells, etc.

Het mooie van krachttraining is dat het zoveel manieren biedt om je workouts te doen. Er is altijd wel weer iets nieuws wat je kan proberen, en er zijn zoveel soorten oefeningen, weerstanden, trainingssplits, etc dat je je nooit hoeft te vervelen.

12. Krachttraining kan je thuis, buiten of in de sportschool doen (in de tijd die jij hebt)

Bij trainen met gewichten denken veel mensen aan de sportschool. Maar dat is beperkt denken.

Krachttraining kan je overal doen. Buiten in het park, thuis in je huiskamer. Er zijn oneindig veel plekken waar je kan trainen. Dat maakt dat je nog meer variatie hebt.

Ben je op vakantie en heb je geen gym? Zoek een park en train op lichaamsgewicht.

Geen tijd om naar de sportschool te gaan omdat je over een uur naar een verjaardag moet. Train in je huiskamer en doe verschillende bodyweight oefeningen.

Hoewel progressief trainen met gewichten altijd de voorkeur heeft (en dit het beste in de sportschool kan), kan je overal krachttraining doen, zolang je maar creatief bent. Waar een wil is, is een weg.

13. Krachttraining maakt je sterker in andere sporten (denk aan hardlopen, zwemmen of wielrennen)

Waarom denk je dat professionele atleten in allerlei sporten tegenwoordig trainen met gewichten.

Juist! Omdat het hen sterker en beter maakt in hun eigen sport. Kracht heb je in vele sporten nodig, en welke manier is er beter om kracht op te bouwen dan trainen met gewicht?

Specificiteit is ontzettend belangrijk in sport. Krachttraining kan daaraan bijdragen door jouw meer power, kracht en snelheid te geven, wat jou overall een beter atleet kan maken.

14. Het is goed voor balans, flexibiliteit en mobiliteit

Spiermassa opbouwen en behouden is belangrijk, zeker als we ouder worden. Maar wat gebeurt er als we spiermassa verliezen?

Juist. Verlies van balans, mobiliteit en flexibiliteit.

Krachttraining helpt je niet alleen om sterk en fit te blijven. Het is ook goed voor je balans, mobiliteit en flexibiliteit. Trainen met een full range of motion zorgt ervoor dat je gewrichten en spieren soepel blijven, en dat je stevig op je voeten staat.

15. Krachttraining is goed voor je hart en bloeddruk

Cardiovasculaire training is niet de enige manier om een gezond hart te houden. Het is bewezen dat krachttraining je bloeddruk al verlaagt wanneer je twee krachttrainingssessies per week doet. Een goede reden om naar de sportschool te gaan.

Wanneer je last hebt van hoge bloeddruk is het aan te raden dat je eerst een arts raadpleegt voordat je start met een nieuwe vorm van trainen. Maar krijg je een ok van je arts, schroom dan niet om met gewichten te gaan trainen als hulpmiddel (geen wondermiddel) om je bloeddruk te verlagen.

16. Het maakt je leven beter in het algemeen

Krachttraining is eigenlijk de ultieme gezonde gewoonte. Doe het consistent en je gaat de vruchten ervan plukken. Het biedt zoveel voordelen dat wij iedere man of vrouw aanraden om krachttraining te doen.

Het zal er niet alleen voor zorgen dat je er op termijn beter uit gaat zien, ook mentaal is bewezen dat krachttraining kan helpen om je humeur en zelfvertrouwen naar een hoger niveau te tillen.

Wij hebben ontzettend veel klanten geholpen om met hun gezondheid en lichaam aan de slag te gaan. Dit doen we door een combinatie van krachttraining, voeding, cardio training, en meer bewegen in het dagelijks leven.

Vrijwel iedereen die met gewichten aan de slag gaat wordt enthousiast. Resultaat is de beste motivatie, en trainen met gewichten geeft resultaat. Daarnaast geeft het gewoon een heerlijk gevoel om bezig te zijn in de sportschool of thuis, en jezelf elke keer sterker te voelen.

Krachttraining. De perfecte manier om aan de gezondheid en lichaam te werken. En om langer te leven 😉

Wij helpen jou om de beste versie van jezelf te worden…

De wereld van training, voeding en de fitness lifestyle kan aardig verwarrend zijn. Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Wij willen jou helpen om betere resultaten te bereiken.

Tip! Wil jij vet verliezen, spiermassa opbouwen, of effectief trainen in de sportschool met een goed trainingsplan?

Klik dan op deze link voor meer informatie over onze programma’s