Testosteron

Laatste update: 23 februari 2017

Wat is testosteron?

biceps-curl-kabelTestosteron is het mannelijk geslachtshormoon. Hormonen zijn stoffen met een specifieke uitwerking op organen en weefsels. Ze activeren of remmen activiteiten in het lichaam en daarbij is een heel kleine hoeveelheid al effectief. Hormonen worden door het bloed vervoerd en afgebroken in de lever. Ze regelen onder andere je groei, stofwisseling, gedrag én je karakter.

Testosteron valt onder de zogenaamde steroïdehormonen. Steroïden zijn vetten met vier koolstofringstructuren. Door die vetten is testosteron niet oplosbaar in water. Testosteron wordt geproduceerd in de bijnieren en door de geslachtsklieren van zowel mannen als vrouwen. Het zorgt bij mannen voor geslachtskenmerken als een lage stem, beharing, spieropbouw, meer kracht en een grotere dichtheid van de botten. Bij vrouwen zijn testosteronconcentraties veel lager dan bij mannen, die er ongeveer 7 mg per dag van produceren.

Hoe werkt testosteron?

Als testosteron door de bijnieren en geslachtsklieren aan het bloed wordt afgegeven, wordt ongeveer 95% ervan gebonden aan eiwitten in het bloedplasma: albumine en globuline. Daardoor worden ze oplosbaar en kunnen ze worden vervoerd via het bloed. Het testosteron dat niet aan bloedeiwitten wordt gebonden, noemen we vrije testosteron. Dit testosteron brengt actief veranderingen in het lichaam teweeg.

testosteron

Hoe groter de bindingscapaciteit van je bloedeiwitten, des te lager het gehalte aan vrije testosteron in je lichaam. Stoffen als anabole steroïden (een in het laboratorium gemaakte, kunstmatige vorm van testosteron) zorgen ervoor dat de bloedeiwitten minder testosteron binden, waardoor er meer vrij testosteron in je bloed aanwezig is.

Testosteron en krachttraining

Sporters willen graag zo veel mogelijk vrij testosteron in hun bloed, want:

  • Testosteron verhoogt de aanmaak van spiereiwitten en daarmee je vetvrije lichaamsmassa.
  • Testosteron verhoogt je basaal rustmetabolisme: de hoeveelheid energie die je in rust verbruikt. Handig dus voor droogtrainen: zelfs als je niets doet, verbrand je meer energie. Download hier ons gratis droog trainen gids.
  • Je verbruikt tijdens de training minder van de glycogeenvoorraad in je spieren.

Om de hoeveelheid vrij testosteron in je lichaam te vergroten kun je drie dingen doen:

  • Anabole steroïden gebruiken. Dit raden wij af. Wil je dit wel doen, laat je goed informeren door de mensen die er echt verstand van hebben.
  • De natuurlijke productie van testosteron door je lichaam een boost geven.
  • Testosteron boosters gebruiken.

Natuurlijke testosteron boosters

  • Hard trainen! Veel hoge intensiteitsoefeningen doen, zorgt voor meer testosteronproductie. Gebruik daarbij meer gewicht en doe minder herhalingen.
  • (Overtollig) vet verlaagt de testosteronproductie.
  • Genoeg slapen. Te weinig slaap zorgt voor vetopslag in je lichaam.
  • Drink weinig tot geen alcohol.
  • Zorg voor weinig stress: onder stress produceer je veel van het hormoon cortisol dat testosteron blokkeert.
  • Beperk je suikerinname. Hoge insulineniveaus remmen testosteronaanmaak.
  • Eet genoeg gezonde vetten: testosteron is gemaakt van vetten. Eet daarom veel olijfolie, avocado’s, vette vis, noten en eieren.
  • Geniet regelmatig van de zon. Onder invloed van zonlicht wordt vitamine D aangemaakt: een natuurlijke steroïde die van invloed is op de levensduur en productie van testosteron.
  • Be a winner! Verlies of winst in sportwedstrijden blijkt gepaard te gaan met een daling en stijging in testosteronniveaus.

Synthetische testosteron boosters

Er zijn supplementen die de productie van testosteron door het lichaam kunnen verhogen. Bij correct gebruik (laat je hierover adviseren door een sportarts), wordt gezegd dat de meeste testosteron boosters ‘relatief veilig’ zijn. Toch zijn de bijwerkingen, die vaak voorkomen, niet mals:

  • Agressie
  • Inkrimpen van de testikels
  • Hersenbeschadiging
  • Emotiewisselingen
  • Vergrote prostaat
  • Huidproblemen
  • Heftige groei van het borsthaar

Kortom: het is niet voor niets dat testosteron op de internationale dopinglijst van de World Anti-Doping Agency staat. Het gezondst en veiligst is om je testosteron levels op de natuurlijke manier een boost te geven. Uiteindelijk geeft dat ook de meeste voldoening.

Dus hard trainen en meteen de gym in om de levels omhoog te krijgen. Heb je hulp nodig? Kijk dan eens naar ons droog trainen protocol. Klik hieronder of je een man of vrouw bent.